پشتی – بالش رسانه ای خبر سیاسی

پشتی – بالش: رسانه ای خبر سیاسی

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار پزشکی ایدز از چه راه‌هایی انتقال یافته نمی‌شود؟

    رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کمبود کلینیکهای رفتاری را یکی از دلایل ناشناخته ماندن بعضی از مبتلایان HIVدر کشور خو

    ایدز از چه راه‌هایی انتقال یافته نمی‌شود؟

    ایدز از چه راه هایی انتقال یافته نمی شود؟

    عبارات مهم : انتقال

    رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کمبود کلینیکهای رفتاری را یکی از دلایل ناشناخته ماندن بعضی از مبتلایان HIVدر کشور خواند و تاکید کرد: انتقال بیماری HIV از طریق گزش حشرات خیلی نادراست، همچنین این بیماری از طریق بزاق، ادرار، عرق، اشک، دست دادن، استفاده از لباس، ظروف و توالت یکسان انتقال پیدا نمیکند. .

    رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کمبود کلینیکهای رفتاری را یکی از دلایل ناشناخته ماندن بعضی از مبتلایان HIVدر کشور خواند و تاکید کرد: انتقال بیماری HIV از طریق گزش حشرات خیلی نادراست، همچنین این بیماری از طریق بزاق، ادرار، عرق، اشک، دست دادن، استفاده از لباس، ظروف و توالت یکسان انتقال پیدا نمیکند.

    دکتر داوود یادگاری نیا همزمان با هفته جهانی مشاوره و آزمایش HIV در گفت وگو با ایسنا، استفاده از روان گردان ها و مواد محرک را بااهمیت ترین عامل جهت زیاد کردن شانس مبتلا شدن به HIV بیان کرد و گفت: همزمان با استفاده از روان گردان ها ذهن و فکر فرد مختل شده است و در نتیجه رفتارهای پرخطر و محافظت نشده از خود بروز می دهد.

    وی با اشاره به نحوه انجام آزمایش های تشخیصی HIV در دنیا، اظهار کرد: در این رابطه دو بحث کلی در دنیا وجود دارد. اول اینکه ابزار تشخیصی آزمون هایRapid (تست تشخیصی سریع) را در اختیار همه قرار دهند تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند که این روش در بعضی کشورها انجام می شود، دوم اینکه Rapidتست تنها در اختیار بعضی مراکز قرار گیرد تا افراد دارای رفتارهای پرخطر با مراجعه به مراکز و کلینیک های مربوطه، بعد از مشاوره و کسب آموزش های مورد نیاز جهت مثبت یا منفی بودن تست، به صورت رایگان آزمون و آزمایش HIV را انجام دهند.

    این عضو هیات علمی دانشگاه کمبود کلینیک های رفتاری را یکی از دلایل ناشناخته ماندن مبتلایان HIV در کشور دانست و ادامه داد: باتوجه به شرایط فرهنگی کشور ما و انگ هایی که به مبتلایان HIV زده می شود، خیلی از افراد تمایلی جهت مراجعه به کلینیک رفتاری ندارند، در نتیجه بخشی از مبتلایان به HIV در کشور هنوز ناشناخته مانده اند.

    وی با تاکید بر اینکه خانواده ها باید این بیماری را مانند سایر امراض در جامعه بپذیرند، گفت: به همین جهت افراد دارای رفتارهای پرخطر حفاظت نشده، حتما باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و دلواپس مثبت بودن نتیجه آزمایش خود نباشند. خوشبختانه امروزه با وجود پیشرفت های درمانی، هم طول عمر و کیفیت زندگی مبتلایان افزیش یافته و هم انتقال به دیگران کم کردن پیدا کرده است.

    یادگاری با بیان اینکه شناسایی آن دسته از افراد مبتلا به HIV که خودشان از بیماری ارزش خبر ندارند، یکی ازاهداف کشور ما و کل کشورهاست، گفت: با شناسایی مبتلایان، این افراد تحت درمان قرار گرفته و با شروع پروسه درمانی، خطر انتقال این بیماری به دیگران نیز کم کردن می یابد. حسن بعدی شناسایی مبتلایان، ارتقای کیفیت زندگی و زیاد کردن طول عمر فرد مبتلاست.

    وی با تشریح دوره پنجرهای (window period) یا دوره خاموش بیماری HIV، اظهار کرد: این اصطلاحی است که در همه جای دنیا به کار می رود و به عبارت دیگر وقت بین انجام تماس و ارتباط مشکوک تا مثبت شدن نتیجه آزمون را دوره پنجره ای می گویند. در این وقت با وجود اینکه در خون بیمار HIV موجود است ولی جواب آزمایش منفی است.

    رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری، افزود: طول مدت دوره پنجرهای بر اساس آزمایشی که انجام می شود، متفاوت هست. اگر حدود یک تا شش هفته بعد از تماس مشکوک بلافاصله وجود ویروس در خون بررسی شود، نتیجه مثبت خواهد بود که جهت این روش تشخیصی سریع تستی با عنوان “P۲۴” یا آزمون آنتی ژنی ویروس وجود دارد که نتیجه آن بین یک تا ۸ هفته بعد از تماس مشکوک مثبت می شود. ولی تستی که به صورت روتین انجام می شود، آزمون سرولوژی است که گاهی تا سه ماه طول می کشد تا جواب مثبت را نشان دهد.

    یادگارینیا در خصوص نتیجه آزمون افراد دارای تماس مشکوک، تصریح کرد: تقریبا نتیجه آزمون و آزمایش ۹۹.۹ درصد این افراد در سه ماه اول مثبت می شود. اگر جواب آزمون بعد از سه ماه مثبت نشد، احتمال مثبت شدن نتیجه در آزمون های بعدی زیر یک دهم درصد است.

    وی همچنین در رابطه با راه های انتقال این بیماری، تصریح کرد: بیشترین راه انتقال HIV، تماس جنسی مشکوک حتی در افراد همجنس گراست. بعد از آن تزریق در بین معتادان، استفاده از سوزن فرد مبتلا در سیستم بهداشتی و تزریق خون های آلوده از دیگر راه های انتقال است که خوشبختانه امروزه تمامی خون ها قبل از انتقال بررسی می شوند.

    وی ادامه داد: همچنین مادر مبتلا به HIV می تواند در دوره بارداری، بیماری را به نوزاد انتقال یافته کند. البته با بررسی اوضاع مادران باردار مبتلا و تحت درمان قرار گرفتن آنان می توان به تولد نوزاد سالم کمک کرد. البته این بیماری از طریق شیر مادر مبتلا نیز انتقال یافته می شود.

    وی با اشاره به بیشترین راه انتقال HIV در کشور ما، اظهار کرد: استفاده از سرنگ تزریق یکسان در معتادین و تماس های جنسی مشکوک، بیشترین راه انتقال این بیماری در کشور ماست.

    رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری با تاکید بر ضرورت آموزش های همگانی در کشور جهت پیشگیری از انتقال این ویروس، اظهار کرد: جوانان ما باید آموزش ببینند که اگر تماس جنسی دارند، حتما محافظت شده است باشد. فرد مبتلا به HIV در حالت عادی قابل شناسایی نیست، از طرف دیگر فرد حتی با یک تماس جنسی محافظت نشده نیز می تواند مبتلا شود؛ بعد طبیعی است که در افراد دارای تماس جنسی متعدد با افراد مختلف، شانس مبتلا شدن بسیار بالاست و بنابراین باید هر ۳ یا ۶ ماه و یا هر سال این آزمون ها را انجام دهند.

    وی در ادامه توضیح داد: بعضی از مراکز و کلینیک های رفتاری در کشور امکان مشاوره های تلفنی را نیز ایجاد کرده اند تا افرادی که به علت وحشت و انگ به مراکز مراجعه نمی کنند، بتوانند طی تماس تلفنی با این مراکز تحت مشاوره و راهنمایی قرار گیرند.

    رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری در ادامه به آمار مبتلایان به HIV در کشور اشاره کرد و گفت: آمار مشخصی وجود ندارد، آخرین آمار حدود ۳۰ هزار نفر هست، ولی به نظر ما این آمار رقمی بین ۳۰ یا ۴۰ هزار نفر است و احتمالا رقمی حدود ۵۰ هزار نفر هم آمار تعداد افراد مبتلایی است که هنوز شناسایی نشده اند و همین ها عامل انتقال بیماری به دیگران هستند.

    وی راجع به پژوهش های صورت گرفته در مراکز تحقیقاتی کشور در رابطه با این بیماری، تصریح کرد: مراکز متعددی بروی میزان و احتمال آلودگی افراد متفاوت جامعه از جمله کودکان خیابانی و افراد دارای تماس جنسی متعدد با افراد متفاوت کار می کنند، این تحقیقات جهت روشن شدن اوضاع کشور و کمک به کم کردن آمار مبتلا شدن کمک زیادی می کند.

    یادگاری نیا در خاتمه با تاکید بر ارایه آموزش های مداوم در این رابطه در سطح جامعه، عنوان کرد: این آموزش ها باید در سطح مدارس در دوره دبیرستان و در رسانه های عمومی جامعه استمرار داشته باشد. همچنین افراد باید بدانند که مبتلا شدن به بیماری های جنسی مانند سوزاک، زگیل یا تبخال تناسلی شانس مبتلا شدن به HIV را زیاد کردن می دهد.

    ایدز از چه راه‌هایی انتقال یافته نمی‌شود؟

    واژه های کلیدی: انتقال | بیماری | استفاده | مبتلا شدن | اخبار پزشکی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار